Jaka jest przyczyną wpadającego sprzęgła i jaki temu zaradzić?

Samochody z silnikami spalinowymi wyposaża się w skrzynie biegów pozwalające na dobór przełożenia z optymalnym stosunkiem prędkości obrotowej do wytwarzanego momentu obrotowego. Zmiana jest możliwa dzięki pracy sprzęgła, którego tarcze są rozsuwane po naciśnięciu przez kierowcę pedału, co sprawia, że wałki w skrzyni biegów obracają się bez obciążenia. W takich warunkach możliwy jest wybór innych kół zębatych, a po ponownym zasprzęgleniu pojazd korzysta już z właściwego biegu. Jednym ze szczególnie uciążliwych problemów z pracą sprzęgła będzie tzw. wpadanie pedału, czyli pozostawanie go w pozycji wciśniętej, mimo iż kierowca zwolnił nacisk. Sytuacja taka wymaga wizyty w warsztacie mechaniki pojazdowej, przekonajmy się jednak, co ją powoduje i jak można jej zaradzić.

Co odpowiada za wpadanie pedału sprzęgła?

W starszych samochodach naciśnięcie pedału sprzęgła powodowało przemieszczenie tarczy za sprawą połączenia mechanicznego w postaci specjalnej linki. Za odbijanie pedału oraz powrót do pierwotnego położenia odpowiadała w takiej sytuacji sprężyna. W nowszych autach do cofnięcia się tarczy sprzęgła do pozycji, w której przekazuje ona napęd, a także do przemieszczenia pedału konieczny jest sprawny wysprzęglik. Jest to urządzenie hydrauliczne, które pod wpływem zwiększenia się ciśnienia w układzie, przy pomocy tłoka odciąga tarczę sprzęgła, pokonując opór stawiany przez dociskającą ją sprężynę. Przyczyną usterki może być jednak również nieprawidłowa praca pompy sprzęgła albo wyciek płynu niezbędnego do funkcjonowania układu.

Jak poradzić sobie z wpadaniem pedału?

Doraźnym sposobem na poradzenie sobie z wpadającym pedałem może być uzupełnienie płynu w układzie. Najczęściej nie obejdzie się jednak bez wizyty w warsztacie i wymiany uszkodzonych elementów.