Co jest przyczyną i objawami awarii pompy paliwa?

Każdy pojazd z silnikiem spalinowym musi być wyposażony w układ paliwowy, który pozwoli na dostarczanie go do wtrysków, a stamtąd przez kolektor dolotowy po wymieszaniu z powietrzem do cylindrów, a w nowszych konstrukcjach bezpośrednio do nich. Do wymuszenia obiegu potrzebne będzie zastosowanie pompy paliwowej. W silnikach benzynowych będzie ona umieszczana w zbiorniku, a jej zadaniem jest tłoczenie etyliny do wtryskiwaczy. W jednostkach benzynowych niezbędne będzie użycie dwóch pomp – zbiornikowej oraz pompy wysokiego ciśnienia. W razie awarii konieczna jest wymiana lub regeneracja pompy paliwa. Przekonajmy się, co może powodować uszkodzenia pomp i sprawdźmy, jak się one objawiają.

 

Pompy wewnątrzzbiornikowe

Pompy wewnątrzzbiornikowe z reguły ulegają uszkodzeniu ze względu na usterki mechaniczne oraz korozję. W grę wchodzi tu działanie skraplającej się w zbiorniku wody, która docierając się do pompy, może powodować utlenianie metalu albo wpływ rdzy z samego zbiornika, której fragmenty przedostające się do wirnika, prowadzą do jego usterek. Źródłem kłopotów jest też zanieczyszczone paliwo. Objawami problemów z pompą zbiornikową jest brak paliwa w układzie, a więc niemożność uruchomienia auta, a także gaśnięcie silnika tuż po uruchomieniu albo nieregularna praca. Sposobem zapobiegania awariom pompy wewnątrzzbiornikowej jest unikanie niemal całkowitego opróżniania baku tj. poniżej 1/4 pojemności i tankowanie na sprawdzonych stacjach.

Pompy wtryskowe

Pompy wysokiego ciśnienia w układach wtryskowych typu common rail to urządzenia rotacyjne, które pracują w układzie gwiazdowym. Składają się z trzech tłoków napędzanych mechanizmem mimośrodowym, co pozwala na wytwarzanie stałego wysokiego ciśnienia rzędu ok. 1600–2000 barów. Przyczyną ich uszkodzenia jest zwykle zatarcie tłoków spowodowane przedostawaniem się do nich ciał obcych pochodzących z układu paliwowego, ponieważ nie wszystkie drobiny zostaną zatrzymane przez filtr paliwa. Część z nich pochodzi też z kiepskiego paliwa oraz wody skraplającej się w instalacji. Warto pamiętać, że pompę można poddać regeneracji, jednak konieczne będzie też płukanie i czyszczenie pozostałych elementów tj. szyny i wtrysków. Jeśli chodzi o objawy, to są one zbliżone do tych występujących w razie kłopotów z pompą wewnątrzzbiornikową.