Jak blacharze spawają aluminium?

Wielu producentów samochodów decyduje się na stosowanie aluminium jako jednego z głównych materiałów w procesie produkcji. Aluminiowe części samochodowe są nie tylko lekkie, ale także wytrzymałe i odporne na korozję, co przekłada się na dłuższą żywotność pojazdu. W związku z tym rosnące zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi spawalnicze dotyczące tego metalu staje się nieodzownym elementem pracy blacharzy.

Spawanie aluminium – wyzwanie dla blacharzy

Spawanie aluminium to zadanie, które może okazać się trudniejsze niż spawanie innych metali, takich jak stal czy żelazo. Wynika to z kilku czynników, takich jak mniejsza przewodność cieplna aluminium, jego reaktywność z tlenem czy tendencja do powstawania pęknięć podczas stygnięcia. Dlatego też blacharze muszą posiadać odpowiednie umiejętności i doświadczenie, aby móc skutecznie spawać aluminiowe części samochodowe.

Techniki spawania aluminium

W przypadku spawania aluminium istnieją dwie główne techniki, które są najczęściej stosowane przez blacharzy. Pierwsza z nich to spawanie łukowe elektrodą otuloną (MMA), które polega na użyciu prądu stałego i specjalnej elektrody otulonej, dostosowanej do spawania aluminium. Drugą techniką jest spawanie łukowe w osłonie gazów obojętnych, czyli metodą TIG (Tungsten Inert Gas).

W tej technice stosuje się nietopliwą elektrodę wolframową oraz osłonę z gazu obojętnego, najczęściej argonu. Metoda TIG jest uważana za bardziej precyzyjną i dającą lepsze rezultaty, szczególnie przy spawaniu cienkowarstwowym aluminium. Dzięki niej blacharze mogą uzyskać bardzo czyste i trwałe połączenia, co jest niezwykle ważne przy pracy z delikatnymi częściami samochodowymi.

Przygotowanie do spawania

Zanim blacharz przystąpi do spawania aluminiowych części samochodowych, musi odpowiednio je przygotować. Przede wszystkim należy oczyścić powierzchnię aluminium z wszelkich zabrudzeń czy tłuszczu. W tym celu stosuje się specjalne środki chemiczne lub mechaniczne metody czyszczenia, takie jak szlifowanie czy szczotkowanie. Należy również zadbać o właściwe ustawienie parametrów spawania, takich jak prąd, napięcie czy prędkość podawania drutu.